2016-02-29
Zadania
Do zadań zespołu do spraw zdrowia i ochrony zwierząt należy:
- Prowadzenie spraw z zakresu:
- zwalczania chorób zakaźnych zwierząt i chorób odzwierzęcych podlegających obowiązkowi zwalczania,
- rejestracji chorób zakaźnych zwierząt,
- monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych podlegających obowiązkowi monitorowania oraz związanej z nimi oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u zwierząt,
- transportu zwierząt i ich skupu, obrotu zwierzętami w kraju i z zagranicą,
- organizowania lub urządzania targów, spędów i wystaw zwierząt i innych miejsc gromadzenia zwierząt,
- działalności schronisk dla zwierząt,
- grzebania lub spalania zwłok zwierzęcych i ich części,
- hodowli zwierząt laboratoryjnych,
- ochrony zwierząt,
- przestrzegania wymagań weterynaryjnych przy utrzymywaniu zwierząt gospodarskich, dzikich utrzymywanych jak zwierzęta gospodarskie, utrzymywanych do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych,
- hodowli i utrzymywania zwierząt w ogrodach zoologicznych oraz na wystawach i pokazach zwierząt egzotycznych,
- sporządzania dokumentacji merytorycznej dotyczącej planowania i wydatkowania środków z dotacji na dofinansowanie kosztów zwalczania chorób zakaźnych zwierząt i chorób odzwierzęcych podlegających obowiązkowi zwalczania, w tym na odszkodowania, zapomogi i nagrody, zadania wynikające z planów gotowości zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, badania kontrolne zakażeń zwierząt oraz badania laboratoryjne,
- działalności podmiotów sektora akwakultury,
- prowadzenia zakładów drobiu,
- produkcji, pozyskiwania, konserwacji, obróbki, przechowywania i wprowadzania do obrotu lub wykorzystywania materiału biologicznego,
- związanych z nadzorem nad zdrowiem zwierząt przeznaczonych do rozrodu oraz nad jakością zdrowotną materiału biologicznego,
- działania punktów kopulacyjnych,
- związanych z nadzorem nad przestrzeganiem zasad identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz ich przemieszczaniem,
- związanych z nadzorem nad utrzymaniem, hodowlą, prowadzeniem ewidencji zwierząt doświadczalnych w jednostkach doświadczalnych, hodowlanych i u dostawców.
- związanych z nadzorem nad siecią wymiany informacji służących do kontroli przemieszczania towarów z i do krajów członkowskich Unii Europejskiej,
- kontroli gospodarstw utrzymujących zwierzęta gospodarskie pod względem wymagań wzajemnej zgodności.
- Współpraca między innymi z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Wojskowej Inspekcji Weterynaryjnej, Inspekcji Handlowej, Inspekcji Transportu Drogowego, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, ze Służbą Celną, Strażą Graniczną, Policją, Strażą Pożarną, jednostkami samorządu terytorialnego oraz organami samorządu lekarsko-weterynaryjnego, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Polskim Związkiem Łowieckim, Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego, Izbą Rolniczą.
- Opracowywanie planów kontroli problemowych oraz ich realizacja i prowadzenie kontroli doraźnych w zakresie właściwości Zespołu.
- Wydawanie na wniosek podmiotu ubiegającego się o pomoc finansową opinii co do zgodności z warunkami weterynaryjnymi określonymi przepisami Unii Europejskiej przedsięwzięć i zrealizowanych inwestycji, których realizacja jest wspomagana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej.
- Aktualizacja wpisów do rejestru podmiotów zajmujących się prowadzeniem działalności nadzorowanej.
- Prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad badaniami kontrolnymi zakażeń zwierz, w tym tworzenie harmonogramów i weryfikacja harmonogramów badań kontrolnych sporządzonych przez wyznaczonych lekarzy weterynarii oraz nadzór merytoryczny nad ich realizacją.
- Kontrola pracy wyznaczonych lekarzy weterynarii w zakresie działania zespołu, z uwzględnieniem prawidłowości wykonywanych czynności zleconych, sporządzanej dokumentacji, ilości i jakości wykorzystywanego sprzętu oraz preparatów diagnostycznych.
- Tworzenie planu ilościowego i finansowego w zakresie zadań zespołu, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi.
- Opisywanie faktur pod względem merytorycznym w zakresie właściwości zespołu.
- Sporządzanie projektów planów rocznych i programów działania Inspekcji Weterynaryjnej na terenie powiatu, z zakresu swego działania.
- Przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych wydawanych przez Powiatowego Lekarza w I instancji w zakresie realizowanych zadań.
- Rozpatrywanie skarg i wniosków z zakresu zadań zespołu.
- Prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad prawidłowością przekazywania i przesyłania informacji w systemie TRACES, ZCHZZ, ZAK WIW, RKWIW, SER PIW, SER LAB, BSE, CELAB oraz nad zgodnością danych zamieszczanych w programach ze sprawozdawczością merytoryczną i finansową.
- Aktualizacja i przygotowywanie projektów planów gotowości zwalczania na poziomie Inspektoratu na wypadek wystąpienia epizoocji.
- Wykonywanie innych zadań określonych w przepisach odrębnych.
Do zadań zespołu do spraw bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych należy:
- Prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad:
- bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego i pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych, w tym nad wymaganiami weterynaryjnymi przy ich produkcji;
- sprzedażą bezpośrednią produktów pochodzenia zwierzęcego;
- spełnianiem wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do wprowadzania na rynek;
- spełnianiem wymagań weterynaryjnych dla produktów pochodzenia zwierzęcego oraz pasz i przetworzonych białek zwierzęcych przeznaczonych do wprowadzania na rynek;
- warunkami, trybem i zakresem prowadzenia kontroli wewnętrznej w podmiotach produkujących produkty pochodzenia zwierzęcego oraz wytwarzających i wprowadzających do obrotu pasze, w tym wdrożeniem i realizacją przez te podmioty systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli (system HACCP);
- sposobem znakowania i pakowania produktów pochodzenia zwierzęcego i pasz.
- Prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad sposobem badania zwierząt rzeźnych i mięsa, mięsa zwierząt łownych, ryb i produktów rybnych, mięczaków i skorupiaków przez urzędowych lekarzy weterynarii w tym sposobem sprawowania nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych w rzeźniach, badaniem przedubojowym i poubojowym, oceną mięsa i nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt w trakcie uboju z uwzględnieniem ich transportu, postępowania z mięsem niezdatnym do spożycia przez ludzi, sposobem prowadzenia wymaganej dokumentacji zwierząt rzeźnych i mięsa.
- Udział w procedurze obsady personalnej i podziału zadań dla urzędowych lekarzy weterynarii w zakresie badania zwierząt rzeźnych i mięsa.
- Przeprowadzanie weterynaryjnej kontroli w handlu i wywozie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
- Pobieranie próbek w zakresie:
- urzędowo przewidzianych badań w trybie przepisów dotyczących:
- badania zwierząt rzeźnych i mięsa,
- nadzoru nad jakością zdrowotną środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego,
- kontroli jakości zdrowotnej i bezpieczeństwa pasz.
- badań kontrolnych substancji niedozwolonych, pozostałości chemicznych, biologicznych, produktów leczniczych i skażeń promieniotwórczych u zwierząt, w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz w wodzie przeznaczonej do pojenia zwierząt.
- urzędowo przewidzianych badań w trybie przepisów dotyczących:
- Prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad wytwarzaniem i stosowaniem pasz na własne potrzeby w gospodarstwach rolnych, stosowanych u zwierząt, z których lub od których pozyskiwane są surowce do produkcji środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego wchodzących w łańcuch żywieniowy człowieka.
- Prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad wytwarzaniem, wprowadzaniem do obrotu lub stosowaniem w żywieniu zwierząt pasz, pasz leczniczych, pasz z materiałów genetycznie zmodyfikowanych i transgenicznym przemieszczaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego oraz stosowaniem w żywieniu zwierząt materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego.
- Prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad obrotem i stosowaniem nawozów organicznych oraz polepszaczy gleby.
- Dokonywanie analizy ryzyka i oceny bezpieczeństwa produkcji i obrotu pasz oraz produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
- Realizacja postanowień wynikających z instrukcji Głównego Lekarza Weterynarii dot. prac zespołu.
- Prowadzenie spraw związanych z rejestrem nadzorowanych podmiotów i gospodarstw.
- Prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad zbieraniem, transportowaniem, przechowywaniem, operowaniem, przetwarzaniem oraz wykorzystywaniem lub usuwaniem ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego, z uwzględnieniem weryfikacji, wdrożenia i realizacji systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli (system HACCP).
- Szkolenia pracowników Inspektoratu sprawujących nadzór nad paszami oraz wyznaczonych lekarzy weterynarii – w zakresie ich wyznaczenia, a dotyczącego zadań zespołu.
- Współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu, tworzenie projektów planów, sprawozdań jakościowych, ilościowych i finansowych stanowiących część planów Powiatowego Inspektoratu w tym rozliczania kosztów jednostkowych oraz nadzór nad lekarzami wyznaczonymi do wykonywania urzędowych czynności w tym zakresie.
- Obsługa systemu RASFF w zakresie kompetencji działalności zespołu.
- Współpraca z Zakładem Higieny Weterynaryjnej we Wrocławiu oraz laboratoriami zewnętrznymi w zakresie działań zespołu.
- Opracowywanie i realizacja rocznego planu kontroli w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem pasz i produktów pochodzenia zwierzęcego oraz ubocznych produktów zwierzęcych.
- Koordynowanie kontroli z zakresu wykonywanych zadań.
- Przeprowadzanie weterynaryjnej kontroli w handlu i wywozie pasz i ubocznych produktów zwierzęcych.
- Współpraca między innymi z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Wojskowej Inspekcji Weterynaryjnej, Inspekcji Handlowej, Inspekcji Transportu Drogowego, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Inspekcji Ochrony Środowiska, Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, ze Służbą Celną, Strażą Graniczną, Policją, Strażą Pożarną, jednostkami samorządu terytorialnego oraz organami samorządu lekarsko-weterynaryjnego, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Polskim Związkiem Łowieckim, Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego, Izbą Rolniczą, Państwową Strażą Łowiecką.
- Wykonywanie innych zadań określonych w przepisach odrębnych.
Do zadań zespołu do spraw finansowo – księgowych należy:
- Opracowywanie projektu planu finansowego i planu finansowego, harmonogramu realizacji dochodów i wydatków Inspektoratu jako dysponenta III stopnia środków budżetu państwa.
- Opracowywanie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków.
- Sporządzanie wniosków o aktualizację harmonogramu realizacji wydatków.
- Przygotowanie projektów decyzji/zarządzeń Powiatowego Lekarza o zmianach w plani.
- Finansowym wydatków w zakresie wynikającym z ustawy o finansach publicznych i rozporządzeń wykonawczych.
- Opracowywanie okresowych analiz i ocen z wykonania planu finansowego Inspektoratu.
- Weryfikacja realizacji wydatków ze środków publicznych jako dysponenta III stopnia w kontekście zgodności z ustawą budżetową i układem wykonawczym.
- Sporządzanie sprawozdawczości budżetowej i bilansów zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Sporządzanie sprawozdań dla Głównego Urzędu Statystycznego z zakresu spraw prowadzonych przez zespół.
- Użytkowanie Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa TREZOR.
- Dysponowanie środkami publicznymi w celu wykonywania zadań statutowych, zgodnie z planem finansowym i prawidłowo dokonanymi zmianami.
- Kontrolowanie zgodności wydatkowania środków finansowych z planem finansowym oraz ich klasyfikacja.
- Dokonywanie kontroli prawidłowej realizacji dochodów i wydatków budżetowych.
- Prowadzenie rachunkowości w zakresie realizacji dochodów i wydatków, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o rachunkowości i finansach publicznych.
- Dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym.
- Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
- Sporządzanie i przesyłanie sprawozdania dotyczącego kosztów w zakresie zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, badań kontrolnych zakażeń zwierząt w tym refundowanych przez Unię Europejską oraz badań monitoringowych pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego.
- Rozliczanie podróży służbowych.
- Sporządzanie list płac i innej dokumentacji wymaganej przepisami prawa dla zawartych umów o pracę, zlecenia, o dzieło i innych form rozliczeń z osobami fizycznymi, o których mowa w kodeksie cywilnym oraz ewidencjonowanie wypłaconych wynagrodzeń i wypłat stanowiących dochód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych(PIT) z uwzględnieniem składników należności i rodzajów potrąceń zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Sporządzanie bieżących i rocznych rozliczeń pracowników do celów podatkowych i ubezpieczeń społecznych.
- Pełne i terminowe naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy oraz zobowiązań podatkowych.
- Zapewnienie obsługi kasowej Inspektoratu.
- Prowadzenie płatności Inspektoratu w systemie Bankowości Elektronicznej „enbepe”.
- Wszczynanie procedury egzekucji należności budżetowych – przygotowanie i przekazanie dokumentacji dla radcy prawnego w celu windykacji należności.
- Prowadzenie obsługi finansowej i ewidencji księgowej zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
- Prowadzenie ewidencji składników majątku Inspektoratu, naliczanie amortyzacji środków trwałych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Prowadzenie kartotek ilościowych materiałów.
- Przygotowanie i rozliczanie inwentaryzacji okresowej, zdawczo – odbiorczej, rocznej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Prowadzenie rejestru dokumentów finansowych wpływających do Zespołu i terminowe ich regulowanie.
- Kompletowanie dokumentacji związanej z działalnością Funduszu Świadczeń Socjalnych.
- Sporządzanie sprawozdań z zakresu zatrudnienia pracowników Inspektoratu.
- Dokonywanie czynności związanych z nawiązywaniem, trwaniem i rozwiązywaniem stosunku pracy pracowników Inspektoratu.
- Przygotowywanie dokumentacji z działalności Inspektoratu i informacji o realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej w terytorialnym zakresie działania.
- Prowadzenie akt osobowych pracowników Inspektoratu.
- Wnioskowanie, na podstawie posiadanej dokumentacji, o wypłatę przysługujących pracownikom nagród jubileuszowych oraz innych świadczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Prowadzenie spraw rentowych i emerytalnych pracowników Inspektoratu w zakresie należącym do pracodawcy, prowadzenie spraw związanych z odbywaniem służby przygotowawczej przez pracowników Inspektoratu.
- Kontrola przestrzegania dyscypliny pracy.
- Ewidencjonowanie zwolnień lekarskich.
- Ewidencja urlopów pracowników Inspektoratu oraz Powiatowego Lekarza i jego Zastępcy.
- Przygotowywanie jednolitego planu urlopów, analiza i nadzór nad realizacją zatwierdzonego planu.
- Wydawanie zaświadczeń o uprawnieniu do korzystania z ubezpieczenia zdrowotnego pracowników i rodzinnych.
- Przygotowywanie dokumentów nowo zatrudnionych pracowników w celu zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, oraz członków ich rodzin do ubezpieczenia zdrowotnego.
- Aktualizowanie zmian danych osób ubezpieczonych oraz wyrejestrowywanie z ubezpieczeń pracowników, z którymi rozwiązano stosunek pracy.
- Wypisywanie i prowadzenie ewidencji delegacji służbowych.
- Wydawanie odznak identyfikacyjnych oraz upoważnień.
- Prowadzenie rejestru skarg i wniosków dotyczących Inspekcji oraz sprawozdawczości w tym zakresie. Tworzenie, we współpracy z innymi zespołami Inspektoratu, planów i sprawozdań jakościowych, ilościowych i finansowych stanowiących część planów Inspektoratu.
- Prowadzenie archiwum zakładowego.
Główny Księgowy odpowiada w szczególności za przestrzeganie przepisów zawartych w ustawie o finansach publicznych i w ustawie o rachunkowości oraz realizację następujących zadań w zakresie gospodarki finansowej Inspektoratu i w zakresie rachunkowości:
- Prowadzenie rachunkowości jednostki, która obejmuje:
- przyjęte zasady (politykę) rachunkowości,
- prowadzenie na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
- okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
- wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
- terminowe sporządzanie sprawozdań finansowych, budżetowych lub innych sprawozdań określonych w odrębnych przepisach oraz wykazywanie w rtych sprawozdaniach danych zgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej,
- gromadzenie i przechowywanie dokumentów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.
- Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi.
- Dokonanie wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
- kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
- Przygotowywanie planów finansowych, innych planów i analiz makroekonomicznych gospodarki finansowej Inspektoratu.
Do zadań zespołu do spraw administracyjnych należy:
- Prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad majątkiem Inspektoratu, polegający w szczególności na przyjmowaniu majątku w imieniu Inspektoratu, właściwym jego zabezpieczeniu, a następnie przekazaniu tego majątku do korzystania właściwym osobom lub jednostkom.
- Administrowanie mieniem i lokalami w budynkach i obiektach zajmowanych przez Inspektorat.
- Podejmowanie czynności w zakresie wyposażenia pomieszczeń Inspektoratu w sprzęt, urządzenia techniczne i materiały biurowe.
- Prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych.
- Prowadzenie spraw związanych z nadzorowaniem planowanych remontów, modernizacji, konserwacji, prac budowlanych w nieruchomościach będących w trwałym zarządzie Inspektoratu, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych i prawem budowlanym.
- Prowadzenie ewidencji emitowanych zanieczyszczeń i wyliczanie opłat za wprowadzanie substancji zanieczyszczających do powietrza.
- Prowadzenie spraw związanych z gospodarką odpadami.
- Prowadzenie spraw związanych z właściwym działaniem sprzętu oraz urządzeń technicznych i teletechnicznych.
- Zamawianie aktualnych pieczęci, stempli i tablic urzędowych.
- Zapewnienie usług transportowych dla potrzeb Inspektoratu.
- Prenumerata czasopism i wydawnictw.
- Rejestracja zarządzeń Powiatowego Lekarza.
- Koordynacja informacji udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznej.
- Realizacja zadań związanych z przeprowadzaniem naboru na wolne stanowiska w Służbie Cywilnej.
- Ewidencjonowanie obecności i miesięczne rozliczanie czasu pracy pracowników Inspektoratu; /listy obecności/.
- Zapewnienie właściwej organizacji pracy sekretariatu, w tym w szczególności:
- przygotowanie i obsługą spotkań i narad Powiatowego Lekarza,
- organizowanie i koordynowanie przyjęć interesantów;
- udzielanie informacji interesantom, a w razie potrzeby kierowanie ich do właściwych komórek organizacyjnych;
- Obsługa telefonów, poczty elektronicznej, przyjmowanie i nadawanie faksów.
- Przyjmowanie i wysyłanie korespondencji, jej rejestracja w dzienniku korespondencyjnym oraz przekazywanie Powiatowemu Lekarzowi.
- Sporządzanie czystopisów pism oraz ich powielanie.
- Zapewnienie właściwego obiegu dokumentów, zgodnie z instrukcją kancelaryjną;
- Prowadzenie książki wpisu kontroli zewnętrznych przeprowadzanych w Inspektoracie oraz zbioru protokołów tych kontroli.
- Tworzenie, we współpracy z innymi działami Inspektoratu, planów i sprawozdań jakościowych, ilościowych i finansowych stanowiących część planów Powiatowego Inspektoratu.
- Utrzymywanie pomieszczeń Inspektoratu i jego otoczenia w należytej czystości i porządku.
Do zadań samodzielnego stanowisk ds. obsługi prawnej należy w szczególności:
- Reprezentowanie Powiatowego Lekarza przed sądami administracyjnymi i sądami powszechnymi.
- Opiniowanie decyzji pod względem prawnym.
- Przygotowywanie projektów umów.
- Opiniowanie projektów zarządzeń.
- Przygotowywanie projektów pism w sprawach dotyczących stosowania prawa z zakresu działania Inspektoratu.
- Przygotowywanie projektu regulaminu organizacyjnego Inspektoratu.
- Informowanie Powiatowego Lekarza o nowych uregulowaniach prawnych oraz zmianach w już obowiązujących przepisach dotyczących działania Inspektoratu, w tym informacja prawna o przepisach Unii Europejskie w tym zakresie.
- Tworzenie we współpracy z innymi zespołami Inspektoratu, planów i sprawozdań jakościowych, ilościowych i finansowych stanowiących część planów Powiatowego Inspektoratu.